Waarom heb je ervoor gekozen om dit werk te doen bij Stadgenoot?
“Omdat ik in Amsterdam woon, wil ik graag in Amsterdam werken. En het was een bewuste keuze om bij een non-profitorganisatie aan de slag te gaan. Eerder heb ik bij een tech start-up gewerkt. De constante verandering daar paste niet bij mij. Bij Stadgenoot zijn we ook bezig met een heleboel veranderingen, maar dat is toch anders dan bij de start-up. Ik vind het prettig dat ik functioneel beheerder ben voor een aantal afdelingen. Zo kan ik die afdelingen steeds beter leren kennen. Dat helpt bij het beantwoorden van hun vragen en het inspelen op hun wensen. Ook vind ik het mooi dat we bij Stadgenoot een heleboel sociale projecten in buurten doen. We kunnen écht iets betekenen voor de stad. En ik ook als IT’er. Hoewel dat wel wat meer op afstand is.”
Hoe is de afdeling IT bezig met veranderingen?
“Binnen het IT-team werken we aan diverse veranderingen. Allemaal met het doel om het werk van collega’s makkelijker te maken en onze dienstverlening richting huurders te verbeteren. We willen de communicatielijnen verkorten tussen onze huurders, Stadgenoot en aannemers. We moderniseren bijvoorbeeld onze software en systemen. Dat is ook echt nodig. Er is inmiddels bijvoorbeeld een directie koppeling tussen het huurdersportaal en de opdracht voor een aannemer. We proberen daarnaast steeds datagerichter te werken. We doen een intern klanttevredenheidsonderzoek om te achterhalen wat collega’s van onze dienstverlening vinden. En wat we nog kunnen verbeteren.”
Hoe draag jij bij aan veranderingen?
“Ik had ideeën over hoe we het gebruik van Topdesk konden verbeteren. We konden meer werkprocessen automatiseren en in Topdesk onderbrengen. Bijvoorbeeld door het automatiseren van reacties en koppelingen met externe leveranciers. Ik ben hierin gedoken en heb de processen doorgenomen, omdat ik iets goeds wil doen voor de afdeling. Ik wil ons werk makkelijker maken. Nu stimuleer ik mijn collega’s om Topdesk ook goed te gebruiken. Hiervoor organiseer ik sessies, ik publiceer data over het gebruik van Topdesk en ik bespreek 1-op-1 met collega’s hoe zij efficiënter kunnen werken.”
Hoe ervaar je het werken bij Stadgenoot?
“De collega’s zijn vriendelijk, behulpzaam en benaderbaar. Het is een informele organisatie. Ik ga tijdens de lunch graag naar buiten met een aantal collega’s, ook van andere afdelingen. Ik vind die persoonlijke betrokkenheid heel fijn. Daardoor is het ook makkelijker om collega’s te benaderen met werkinhoudelijke vragen. Zoals bij elke organisatie zijn er ook binnen Stadgenoot verbeterpunten. Een daarvan vind ik verantwoordelijkheid nemen en leren van evaluaties. Hier worden al stappen in gemaakt maar dit kan altijd beter.”